بهترین زمان حفر چاه آب

آیا می دانید بهترین زمان برای حفر چاه آب چه موقعی است؟
چاه آب ، یک فناوری در حوزه آبریز روی زمین برای جمع آوری آب از سفره های زیرزمینی است. در این روش آب از چاه به بیرون پمپاژ شده و برای این کار یک شیب هیدرولیکی که باعث جریان یافتن آب از سفره های زیرزمینی به چاه می شود ، ایجاد می کنند.
فرقی ندارد که در حال ساختن یک خانه جدید باشید یا صرفاً بخواهید که از آب اضافی موجود در ملک خود استفاده کنید ، حفر چاه آب کار کوچکی نیست و نیاز به کارشناسی های خاصی برای این امر وجود دارد.
درست است که حفاری چاه راهی پایدار برای دریافت آب از زمین است اما حفاری اولیه می تواند کار مشکل و فشرده ای باشد . با توجه به اینکه عوامل متعددی در تصمیم گیری بهترین زمان برای حفاری چاه آب نقش دارند مهم است این موارد را در نظر داشته باشید تا بتوانید سریع ترین نتایج را بدون هیچ گونه مانعی به دست آورید.

انواع چاه آب

با توجه به روش ساخت و حفاری ، چاه های آب را می توان در موارد زیر طبقه بندی کرد:

– چاه های کم عمقی که با استفاده از وسایلی مانند بیل و کلنگ و غیره یا وسایل حفاری مانند سطل شن ساخته می شوند. از این چاه ها زمانی استفاده می شود که سطح ایستابی بسیار نزدیک به سطح باشد. برخی از این چاه ها توسط مته های چرخشی حفر می شوند و می ‌توانند به صورت دستی یا با نیروی موتور کار کنند.

– چاه جت که چاه هایی هستند که به وسیله جت آب و با سرعت بالا حفر می شوند. مواد حفاری شده توسط جت شل شده و از منطقه حفاری سرریز می شود.

– چاه هایی نیز هستند که به وسیله سیستم کوبه ای یا چرخشی حفر می شوند . مواد برش خورده با فشار هیدرولیک یا ابزار حفاری توخالی از منطقه گودبرداری استخراج می شود.

بهترین زمان حفر چاه آب
بهترین زمان حفر چاه آب

برای حفر چاه آب چه امکانی لازم است؟

برای حفر چاه آب از ماشین های حفاری تا رسیدن به کف آبخوان استفاده می‌شود. دو نوع ماشین حفاری وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

1. ماشین حفاری کوبه‌ای

نوعی دستگاه حفاری است که ابزار فولادی سنگینی به نام ترپان از آن آویزان می شود و پس از بالا بردن آن تا ارتفاع معین هنگامی که روی زمین انداخته می شود همانند مته عمل می کند.

2. ماشین حفاری چرخشی

نوعی دستگاه حفاری است که دارای موتوری است که ابزاری را در پس زمینه می چرخاند.

چگونه آب از چاه استخراج می ‌شود؟

آب چاه به وسیله پمپی که با نیروی انسانی کار می کند یا مکانیزه است ، استخراج می شود. عناصر مهم برای استخراج عبارتند از:
– ابزاری برای اندازه گیری سطح آب به نام Hydrolevels استفاده می شود که بیشترین استفاده از آنها نوع الکتریکی است.
– لیمنوگراف ها ابزارهایی هستند که تکامل سطح آب را در طول زمان به صورت خودکار و پیوسته ثبت می کنند.
– لوله‌های پیزومتریک به عنوان یک راهنما برای محافظت از سطح آب موجود عمل نموده و به تجهیزات پمپاژ متصل می شوند.
– دستگاه های اندازه گیری بخشی از سیستمی هستند که امکان کنترل دائمی جریان پمپ شده را فراهم می کنند.

بهترین زمان برای حفر چاه آب چه زمانی است؟

به عنوان یک قاعده کلی همیشه باید قبل از شروع پروژه ساخت و ساز جدید، حفاری را انجام دهید . در این صورت تیمی که خدمات حفاری چاه را انجام می دهند دسترسی آسان تری به محل مناسب حفر چاه خواهند داشت و می ‌توانند برای یافتن بهترین نقطه حفاری کاوش کنند.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پروژه جدید به اندازه کافی از سیستم سپتیک دور است که آلودگی متقاطع وجود نداشته باشد . در این صورت اطمینان حاصل می ‌شود که حفاری چاه آب با برنامه ها تداخل ندارد.
از نظر اینکه کدام فصل برای حفاری چاه آب مناسب است باید بگوییم در حالی که آب و هوای گرم ممکن است بهترین زمان برای کار به نظر برسد اما زمستان در واقع بهترین فصل برای حفر چاه آب است ، زیرا در این فصل زمین یخ زده و مقدار گل و لای تشکیل شده را از بین می برد و بدلیل زمین سرد و سفت شده ، لجن و و آسیب بسیار کمتری به زمین وارد می ‌شود و محل تمیز تری ایجاد می‌ شود که کار در آن آسان تراست.همچنین از هرگونه آسیبی به اموال در اثر رفت و آمد و ماشین آلات سنگین نیز جلوگیری می شود.

نوع خاک روی زمین بر حفاری چاه آب چه تاثیری دارد؟

عامل اساسی برای تعیین دوره دقیق کار حفر چاه آب ، ارزیابی خاک است. خاک شنی به شما این امکان را می ‌دهد تا در فصل بهار ، زمستان ، پاییز و در موارد ضروری حتی در تابستان نیز بتوانید حفاری چاه آب را انجام دهید . اما خاک رسی در زمستان به یک مانع تبدیل می شود و بهترین دوره برای حفاری چاه آب بر روی خاک رسی پاییز یا اوایل بهار است که زمین از قبل یخ زده است.
در مورد لوم یا خاک گلدانی نیز وضعیت مشابه است . اگر قصد دارید به عمیق ترین لایه ها به استثنای آب بالایی برسید بدون استفاده از تجهیزات ویژه نمی توانید این کار را انجام دهید.

مطلب مرتبط :
✵ نکات ایمنی حفر چاه آب کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *