نکات ایمنی حفر چاه آب کشاورزی

ایمنی حفر چاه آب کشاورزی از مهمترین مسایلی است که هنگام حفر چاه و در سالهای استفاده باید در اولویت باشد. برای رعایت موارد ایمنی حفر چاه آب کشاورزی ، قوانین و الزاماتی وجود دارد که لازم است رعایت شود.
این الزامات از امکان سنجی حفر چاه گرفته تا نحوه حفر و استفاده از تجهیزات را شاامل می شود. 

حفاری چاه های آب باعث تامین منبع آب برای عملیات های کشاورزی می شود. این چاه ها آب تمیز با ناخالصی بسیار کمی را فراهم می کنند اما نکته‌ای که در هنگام حفر چاه باید رعایت شود ، نکات ایمنی حفر چاه آب کشاورزی است.
آب های زیرزمینی در سفره های زیرزمینی که در زیر پوسته زمین قرار دارند یافت می شوند . با وقوع بارندگی مقداری از این آب ها تبخیرشده و مقدار دیگری توسط تعرق گیاهان حذف می شوند و آب های باقی مانده از طریق خاک سطحی و بارندگی فیلتر شده و به لابلای ماسه، شن و سنگ ها نفوذ می کنند.
سطح بالایی آبهای زیرزمینی را آب سطحی می گویند . ارتفاع این آب با میزان بارندگی و تشکیل پهنه آبخوان متفاوت است . چاه های آرتزین یا جریان های طبیعی زمانی تشکیل می شوند که آبخوان در سربالایی فشار آب ایجاد می کند و آب را از بالای چاه خارج می کند.

انواع سفره های زیرزمینی

نوع متداول آبخوان رسوبات شنی است که در امتداد بسیاری از رودخانه ها یافت می شود ، اینها مقادیر زیادی آب را در خود نگه می دارند و ممکن است صدها فوت عمق داشته باشند. از آنجایی که آب می تواند نسبتاً سریع حرکت کند ، آبخوان نوع شنی می تواند ۵۰ تا ۱۰۰ گالن بازدهی داشته باشد.
نوع دیگری از آبخوان از رگه های ماسه یا شن تشکیل می شود . آنها از یک منطقه به منطقه دیگر جریان می یابند و با ضربه زدن به رگه ها می توان منبع خوبی از آب به دست آورد . اما مکان یابی این نواحی زیرزمینی مشکل است. اگرچه گاهی اوقات رگبرگ سطح خاک را قطع می کند و آب توسط گرانش به بیرون جریان می یابد که به آنها چشمه می گویند.
نوع سوم آبخوان در سنگ بستر شکسته عمیق تر در زیر زمین است. جریان آب به اندازه منافذ و شکاف های سنگ بستگی دارد و معمولاً کندتر است . از آنجایی که بیشتر سنگ بسترها دارای شکاف هستند تقریباً در هر جایی که چاهی را حفر کنید مقداری آب دریافت خواهید کرد، اگر چه میزان بازدهی ممکن است بسیار کمتر باشد.
جریان آبی که می توان از چاه به دست آورد به نفوذ پذیری و اندازه آبخوان، منطقه تغذیه آن و میزان بارندگی بستگی دارد . تا حدودی قطر و عمق چاه نیز بر عملکرد تاثیر می گذارد . در برخی از مناطق کشور یک چاه ممکن است هزار فوت عمق داشته باشد ولی کمتر از یک گرم در دقیقه عملکرد داشته باشد.

ایمنی حفر چاه آب کشاورزی
ایمنی حفر چاه آب کشاورزی

انواع روش های حفاری چاه آب

دو روش اصلی برای حفر چاه آب وجود دارد:
روش قدیمی تر حفاری کابلی بوده که در آن از مته ای استفاده می شود که به کابلی متصل است که به طور مداوم بالا می آید و سپس رها می شود. مته، سنگ را می شکند و آب به آن اضافه می شود و سپس زباله ها با یک گل کش یا بایلر خارج می شوند . این یک روش کند است اما مزیت آن این است که شانس کمتری برای بسته شدن منافذ و ترک ها وجود دارد. حفاری کابل به عمق چند صد فوت محدود می ‌شود.

روش دوم، حفاری چرخشی است که در آن مته به یک محور توخالی متصل شده و توسط موتور و گیربکس می‌چرخد. گل مته از طریق لوله به پایین، پمپ می شود و از طریق سوراخ های مته خارج می گردد و گل و سنگ جمع شده بر روی زمین به یک گودال ته نشینی که در آن مواد جامد ته نشین می شوند جریان می یابد . بسته با خاک یا سنگی که حفاری می شود مته با سرعت ۳۰ تا ۱۵۰ دو در دقیقه می چرخد و از حفاری کابلی سرعت بیشتری دارد . حفاری چرخشی می تواند چاهی با عمق چند هزار فوت ایجاد کند.
هر دو روش حفاری را می توان برای استفاده از هوای فشرده به جای آب برای روانکاری و حذف زباله تغییر داد . این امر باعث کاهش بسته شدن منافذ می شود ، همچنین برای افزایش سرعت حفاری می توان یک دستگاه چکش هوا نیز اضافه کرد.
هنگام حفر چاه معمولاً یک پوشش فولادی در زمین قرار می‌ گیرد تا جایی که چاه به سنگ بستر می رسد. برای ایجاد یک مهر و موم محکم که ناخالصی های سطحی مانند خاک رس، ماسه ریز، کود و آفت کش ها را از چاه خارج می کند در سنگ بستر کوبیده می‌شود.
ممکن است بدنه نیز دوغابی شود تا مهر و موم خوبی داشته باشد . یک چاه معمولی ۶ اینچ است اما برای به دست آوردن عملکرد بیشتر اغلب با قطر بزرگ تر حفاری می شود.

نحوه تامین ایمنی حفر چاه آب کشاورزی

برای تامین ایمنی حفر چاه آب کشاورزی رعایت چند نکته برای جلوگیری از آسیب و خسارت الزامی است و باعث می شود که حفر چاه در یک پروتکل ایمنی انجام شده و بتوان از منابع طبیعی بدون خسارت جانی و مالی استفاده کرد.

مهمترین نکاتی که برای تامین ایمنی در هنگام حفر چاه آب کشاورزی باید رعایت شود شامل موارد زیر می باشند:

– آموزش دادن به نیروهای مشغول به کار و آشنا کردن آنها با مسیرهایی که خطوط برق در آن قرار دارد.
– استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، گوش گیر و عینک های مخصوص
– تهیه چک لیست از تجهیزات و مرور سریع آنها قبل از انجام هر گونه کار
– بلند کردن صحیح تجهیزات سنگین، بدون آسیب رساندن به بدن
– نگهداری طرز تهیه از تجهیزات و تمیز نگه داشتن آنها بدون ایجاد زنگ زدگی که مانع از خرابی تجهیزات می‌شود.

کول برای چاه آب
کول برای چاه آب

کول گذاری چاه آب

یکی از مهمترین موارد ایمنی در چاه که مانع از ریزش و مسدود شدن آن می شود ، کول گذاری است . کول ، حلقه ای سیمانی است که بسته به نوع چاه و محل کاربرد ، از انواع مختلف آن اسنفاده می شود کخ رایج ترین آنها کول میله و کویل انباری است .
کارخانه تولیدی کول سیمانی مهندس ترابی ، یکی از تامین کنندگان باسابقه انواع کول سیمانی است که کول را با استفاده از مواد اولیه مرغوب و رعایت استاندارد های ایمنی تولید و عرضه می کند .
برای مشاوره و خرید مستقیم کول سیمانی چاه ، با ما تماس بگیرید .

کارخانه کول مهندس ترابی ، تولیدکننده کول سیمانی 

تولید و فروش مستقیم کول میله چاه
تولید و فروش مستقیم کول انباری چاه

برای اطلاع از قیمت کول سیمانی و مشاوره پیش از خرید کول سیمانی ، با ما تماس بگیرید :
call kaval min

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *