کول چاه فاضلاب،کول گذاری و محاسبه ابعاد

هنانطور که میدانید چاه فاضلاب علاوه بر قسمت عمودی که با عنوان‌میله ی‌ چاه شناخته میشود،دارای یک اتاقک مثلثی شکل دیگر در عمق چاه است که انباره نام دارد. کول های مورد استفاده در چاه فاضلاب کول میله و کول انباری میباشند.کول های میله، همانطور که از شکل آنها مشخص است، در میله ی چاه کارگذاشته میشوند. کول میله بسته به اندازه قطر چاه کنده شده و سفارش مشتریان در سایز های مختلف ۶۰، ۷۰، ۸۰ و
…به بالا تولید و عرضه میشود. از آنجا که قطر کول میبایست ۱۰ سانتی متر از قطر چاه کمتر باشد و اندازه قطر چاه های حفر شده نیز معمولاً ۹۰ سانتی متر است، از این رو پرکاربرد ترین کول میله نیز کول میله ی ۸۰ میباشد.
کول انباری نیز در انباره چاه با چیدمان خاصی به کار برده میشود.دلیل استفاده از کول چاه فاضلاب این است که دیگر نگران فرسودگی چاه در آینده و یا ریزش خاک چاه نیستیدو این کار سبب افزایش عمر چاه می شود.کول انباری نیز سایزهای مختلفی دارد که از پرکاربردترین آنها میتوان به کول انباری ۹۰*۵۰ اشاره کرد.

ابعاد انباری چاه فاضلاب چطور محاسبه می شود؟

انباری چاه فاضلاب که از جمله مهمترین قسمت چاه فاضلاب می باشد؛ بسته به نوع خاک، فاصله حفر انباری از سطح زمین و همچنین موقعیت قرارگیری قرارگیری آن در ابعاد و اندازه های گوناگون حفر می گردد. اصولا انباره چاه به دو صورت کلی کله قندی(یا مثلثی) و حالت گنبدی شکل(دارای دوپایه صاف) می باشد.

اگر انباره چاه به صورت کله قندی یا مثلثی حفر شود با توجه به نوع کولی که قرار است در انباره چاه تعبیه شود در ابعاد مختلفی می باشد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

عمدتا کول مورد استفاده برای چاه فاضلاب کول انباری 50 در 90 می باشد چرا که اولا ابعاد و اندازه آن کوچک می باشد و در نتیجه وزن کمی دارد و به راحتی توسط مقنی جابجا می گردد، ثانیا ابعاد آن به گونه ای است که از قسمت میله چاه فاضلاب که عمدتا همان 70 یا 80 می باشد به راحتی رد و به پایین چاه منتقل می شود.

 

در صورت اسفاده از کول انباری 50 در90 ابعاد انباره چاه به صورت مثلث به ابعاد های 1.3متر(قاعده مثلث) در 1.80متر(ارتفاع مثلث)و (1.8*1.8)و(2.4*2.5)یا (2.8*3) و… می باشد.

در ابعاد 1.3*1.80 برای انباره چاه کول گذاری به این صورت می باشد که در هر ردیف کول گذاری دو عدد کول 50 در90 به صورت ایستاده در کنار هم و یک عدد کول به صورت برعکس بر روی آنها قرار می گیرد.

 

در صورتی که انبار ی با ابعاد 180*180 حفر گردد نحوه کول گذاری چاه به این صورت است که 3 عدد کول انباری 50 در 90 به صورت قادم یا ایستاده قرار گرفته و دو عدد کول به همین ابعاد به صورت برعکس بالا ی این کول ها قرار می گیرند.

 

کول گذاری انباره چاه به ابعاد 2.4*2.5 نیز مطابق با کولگذاری های فوق می باشد با این تفاوت که تعداد 4 عدد کول ایستاده در ردیف اول، تعداد 3 عدد کول به صورت برعکس بر روی آنها در ردیف دوم و تعداد 2 عدد کول در ردیف سوم قرار می گیرد.

شایان ذکر است که کول گذاری چاه باید به نحوی باشد که فرصت هیچگونه هوازدگی و ریزش به خاک داده نشود، در واقع اگر بعد از کول گداری قسمتهایی از دیواره انباری و یا سقف انباره خیلی خالی بماند و با بدنه فاصله زیادی داشته باشد این جای خالی را می بایست با بلوک یا هر نوع نخاله دیگر پر کرد. چرا که در صوورت شروع ریزش کول های انباری هر چقدر هم استحکام داشته باشند دوام تحمل نیروی حجم خاک را ندارند و انباره چاه کامل ریزش می کند.

حالتی دیگر از نوع انباری حفر انباره به شکل گنبد می باشد. به صورتی که دو طرف دیواره انباره به اندازه حدود یک تا دو متر صاف می باشد و بعد از آن حالت 8 یاگنبد می باشد.

چیدمان و کول گذاری این نوع انباره به این صورت می باشد که در قسمت دیواره های انباره چاه بلوک ته باز( یا اصطلاحا ته سوراخ) به صورت خوابیده و چسبیده به دیوارها به ارتفاع حدود یک تا دو متر دیوار چیده می شود و نوعی کول به اسم کول تخته یا کول انباری دو تیکه به حالت 8 بر روی دو دیوار و زیر سقف انباره گذاشته می شود تا از ریزش سقف انباره جلوگیری شود.

این نوع کول گذاری با وجود وقت گیر بودن اما از بهترین انواع کول گذاری می باشد چرا که حجم داخل انبار دیگر توسط کول های زیاد محدود نمی شود.

کول گذاری چاه فاضلاب

بعد از آنکه چاه برای فاضلاب یا آب حفر می شود با توجه به جنس خاک و ارتفاع چاه و ابعاد انباره چاه می بایست بررسی کرد که آیا چاه نیاز به کول گذاری دارد یا نه.
کول گذاری در دو قسمت میله و انباره چاه با توجه به ریزشی بودن یا نبودن خاک انجام می گردد.
کول گذاری انباره چاه با توجه به ابعاد انباره چاه که معمولا ۲ در ۲ یا ۲.۵ در ۲.۵ می باشد؛ با توجه به سایز کول مورد استفاده متفاوت می باشد.

کول گذاری چاه فاضلاب

بعد از آنکه چاه برای فاضلاب یا آب حفر می شود با توجه به جنس خاک و ارتفاع چاه و ابعاد انباره چاه می بایست بررسی کرد که آیا چاه نیاز به کول گذاری دارد یا نه.
کول گذاری در دو قسمت میله و انباره چاه با توجه به ریزشی بودن یا نبودن خاک انجام می گردد.
کول گذاری انباره چاه با توجه به ابعاد انباره چاه که معمولا ۲ در ۲ یا ۲.۵ در ۲.۵ می باشد؛ با توجه به سایز کول مورد استفاده متفاوت می باشد.

در صورت تمایل می توانید جهت مشاوره در حفر چاه و انباره چاه و یا خرید کول های میله و انباری چاه فاضلاب با همکاران ما تماس بگیرید.

call kaval min

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *